Тільки факти і цифри: Бердянський водоканал вимагає припинити маніпуляції навколо підприємства

Бердянськводоканал має намір подати в суд на одне з місцевих ЗМІ за публікацію свідомо помилкової інформації. Адміністрація підприємства обурена маніпуляціями з цифрами і фактами про діяльність підприємства в частині формування тарифів та в цілому про роботу системи водопостачання міста.

СТОП. ФЕЙК

Один з бердянських інтернет-ресурсів останнім часом грішить неточностями і відверто неправдивими фактами в нотатках про роботу міського водоканалу. Один з яскравих прикладів — публікація, в якій громадські обговорення щодо коригування тарифу на 2019 рік видали як доконаний факт підвищення тарифу. Про що журналісти повідомили вже в заголовку матеріалу.

Це викликало негативну реакцію населення і співробітників підприємства. Але спростування, незважаючи на вимоги юристів водоканалу, поки не послідувало. Якщо його не буде, адміністрація має намір подати на це ЗМІ в суд.

Маніпуляції цифрами та суб'єктивна думка замість фактів — останнім часом ряд бердянських журналістів дозволяє собі фривольно оперувати даними про роботу бердянського водоканалу. Це дає городянам помилкові уявлення про господарську діяльність підприємства і створює напругу в суспільстві, яке виражається в закликах до припинення оплати отриманих послуг водопостачання і до мітингів.

Крім того, подібні маніпуляції завдають шкоди репутації підприємства, що спричиняє негативні економічні наслідки. Як то: припинення оплати послуг водопостачання з боку піддалися маніпуляціям бердянців і накопичення боргів городянами перед підприємством і, як наслідок, саме підприємство, судові витрати для повернення заборгованості і т.п.

— Я неодноразово повторював, наше підприємство абсолютно відкрито і прозоро працює. Детальну інформацію про тарифи, їх структуру та розрахунках можна вивчити на сайті vodabrd.com.ua, тут же є інформація про пройдений нами незалежний аудит і новини про всі важливі етапи роботи підприємства і аварійні ситуації. Зворотній зв'язок чітко налагоджен, і завжди журналісти отримують відповіді на свої питання, — зазначив директор КП «Бердянськводоканал» Олександр Македонський, — у нас тільки одна вимога — подавати отримані від нас дані точно, не спотворюючи фактів.

Економіка підприємства VS Грубі прикидки

Днями на тому ж інтернет-ресурсі вийшла замітка про втрати водоканалу. Журналісти взяли дані, надані службою ціноутворення і економічного аналізу, і в силу свого розуміння підрахували втрати, мабуть, не особливо вникаючи в економіку і технологію роботи підприємства. Але автор в статті уточнює, що хотів би дізнатися: скільки з них становить частка крадіжок води населенням, а скільки припадає на аварії.

Щоб надалі уникнути маніпуляцій в питаннях втрат, фахівці водоканалу взялися детально відповісти на них.

Перше і головне: встановлючи тарифи, Нацкомісія (НКРЕКП) не враховує при формуванні структури тарифу втрати води, пов'язані із зносом мереж.

Аварії на водогоні, в результаті яких відбуваються витіки води, — це проблема і втрати водоканалу, які не закладено в тариф.

Вік деяких трубопроводів досяг півстоліття. Їх знос складає близько 90%. Звичайно, диряві труби призводять до втрат і збільшення витрат на придбання покупної води, її очищення і витрат на подачу в мережу, але це стосується суто підприємства. На жителів ці витрати не лягають, оскільки Нацкомісія ці втрати не враховує і тим самим знижує вартість одного кубічного метра води і стоків для підприємства, — заявив керівник Бердянського водоканалу.

Щоб знизити власні витрати і утримувати тарифи на воду і стоки, підприємство зацікавлене як у ремонті водопроводів і каналізаційних мереж, так і в запобіганні незаконних підключень.

За три з половиною роки Бердянському водоканалу вдалося знизити втрати з 52,2%, або понад мільйона кубометрів води, у 2016 році до 34,5% в 2019-м.

Наднормативні втрати в розмірі 4,5% дорівнюють приблизно 149 тисячам кубічних метрів, — пояснює начальник служби ціноутворення, планування і економічного аналізу Бердянського водоканалу Ірина Мараховська.

Для розуміння. Згідно із законом, в роботі підприємства допускаються втрати. Це природний процес: десь можуть бути підземні протікання, десь аварії. Так ось, індивідуальними технологічними нормативами використання питної води (ІТНІПВ) відводять на втрати води в системах водопостачання 300 метрів кубічних на 1000 кубометрів піднятої води, тобто 30%. І ще 95,927 куб. м на 1000 кубометрів піднятої води (9,6%) на витрати на технологічний процес. Мається на увазі знезараження, фільтрація купленої води і т.д. До того як потрапити до споживача, вода проходить кілька етапів очищення, і, природно, на них закладають витрати на технологічні потреби.

Тобто ми розуміємо? Відповідно до державних норм і стандартів, підприємству відпущено 390,6 кубометра втрат і технологічних витрат на 1000 кубометрів піднятої води. Але в реальності за 3,5 року водоканал значно знизив втрати.

І тут відбувається найцікавіше. Як тільки підприємству вдається знизити фактичні втрати, рівень нормативних втрат знижує Нацкомісія на розмір економії. І саме це очікує нас в 2020 році.

В результаті цього нам збільшують план обсягу реалізації, а витрати на один кубометр води для споживача стануть менше, — резюмує Ірина Мараховська.

Таким чином, виявляється, мав рацію Олександр Македонський, коли 20 травня під час круглого столу з обговорення розрахунків тарифу на 2020 рік говорив: якби не підвищувалися витрати на заробітну плату, покупну воду, електрику і матеріали, то зниження витрат підприємства на електроенергію, оптимізацію роботи насосних і планомірні ремонти мереж призвело б до того, що зараз мова б йшла не про підвищення, а зниження тарифу.

І тут настав час згадати про питання співвідношення злодійства і втрат.

Басейни, висотки і кубометри, за що платять споживачі?

За рік підприємство отримує близько восьми мільйонів кубометрів води. Віднімаємо 39,6% допустимих і технологічних втрат. Отримуємо: з 8 млн до реалізації має надійти близько 5 млн кубів.

Це ті обсяги, на які розраховується тариф. Але реальність така: за фактом реалізується приблизно на мільйон кубів менше. Тобто середньомісячні втрати становлять 70 тисяч кубометрів води понад норматив.

У людей склалося враження, що їх мережі — тільки ті, які знаходяться у власному будинку або квартирі. Це не так. Водоканал відповідає за стан труб і обслуговує мережі, які проходять по вулицях, тобто за систему централізованого водопостачання. І є точка підключення абонента. Вона зазвичай знаходиться за територією домоволодінь. Так ось багато власників вважають, що вони платять за лічильником, а то, що випливає з труб від точки підключення до їх будинкового водоміра — не їхня проблема. Засмучу їх, — консультує начальник служби реалізації послуг і контролю КП «Бердянськводоканал» Вікторія Лернер, — і навіть на перший погляд невеликі протікання в місяць складаються в тисячний збиток.

Для прикладу: до встановлення лічильника в точці підключення до труби централізованого водопостачання власники одного з будинків на вул. Короленка в 2017 році споживали 430 кубометрів води. Після установки водоміра показники обсягів споживання в 2018 році зросли майже в 4,5 рази!

В одному з будинків на вул. Попова ситуація ще цікавіше: люди в 2017 році спожили 91 куб води. У 2018-му лічильник показав — реальні обсяги вище в 14 разів!

Це ті гроші, які водоканал мав отримати за реалізацію води, але по факту її вкрали. Через незнання чи, зі злого наміру — питання друге. Але заплатили за цю воду всі жителі громади з міської скарбниці.

Вікторія Лернер каже, що у багатьох людей якби спортивний інтерес — обійти водоканал і користуватися водою безкоштовно. Особливо цим «страждають» жителі курортних мікрорайонів. Яскравий приклад — власники гостьового будиночка на 15 номерів на Слобідці. По лічильнику вони «намотували» в місяць близько 20-30 кубометрів води на місяць. Після того, як у них виявили незаконну врізку в трубу централізованого водопостачання та змусили платити за законом, встановивши водомір на врізки, виявилося, що влітку обсяги споживання води перевалюють за 300-400 кубів.

Великі втрати і на внутрішніх мережах багатоквартирних будинків.

У нас є 20 будинків, на яких встановлені контрольні лічильники. У цих будинках у 88% жителів встановлені водоміри. Коли ми прораховуємо різницю між кількістю води, яка зайшла в будинок і була реалізована по водоміри, і, згідно з нормою, на тих мешканців, хто не встановив лічильники, виходить, що в середньому в зимовий місяць 1 будинок втрачає 137 кубів, влітку - 280 кубів . За найбільш приблизними підрахунками, 560 бердянських багатоповерхівок в зимовий місяць втрачають 76 тисяч кубів (їх ми отримали, помноживши 137 кубів на 560 будинків). А влітку — 156 тисяч кубів на місяць, відповідно, помноживши 280 кубометрів на ті ж 560 будинків. Якщо помножити ці показники на 12 місяців, втрати становлять понад мільйон кубів на рік, — пояснює Вікторія Іванівна.

До того ж, тільки по багатоквартирним будинкам ми отримуємо обсяг втрат, який приблизно дорівнює різниці між показником запланованого до реалізації кількості води і реально проданої. А є ще приватний сектор з приватними врізками, які мають витіки, а також з незаконними врізками...

Зі свого боку ми взаємодіємо з населенням в частині зниження втрат, пояснюємо про відповідальність користування послугами водопостачання та працюємо в частині встановлення водомірів, згідно з чинним законодавством, в точці підключення приватних мереж в мережі централізованого водопостачання. І нам вдалося підвищити відсоток реалізації послуг. Якщо порівняти травень 2016 року і травень 2019 го, реалізація зросла на 11,7%.

Облік води — це один з дієвих способів зменшення втрат, — впевнена Вікторія Лернер.

Для довідки:

  1. На балансі водоканалу знаходиться близько 395 кілометрів мереж. Їх знос складає приблизно 90%. Підприємству вдалося замінити за власні кошти і фінансування з бюджету 2727 метрів погонних труб водопровідно-каналізаційних мереж в 2016 році, 2613 метра погонних - в 2017-м і 1405 погонних метрів — в 2018-м.
  2. Підприємство постійно працює над зменшенням своїх витрат — так, за рахунок впровадження енергозберігаючих технологій значно зменшилися витрати на електроенергію.
  3. За 2017 рік економія склала 407 тис. КВт/год порівняно з 2016 роком. У 2018-му підприємство зменшило споживання електричної енергії майже на 8%. Сума економії склала 1,6 млн грн по відношенню до аналогічного періоду минулого року. Ці кошти підприємство витратило на покупну воду. Хоча спочатку планувалося направити їх на модернізацію, ремонти і оновлення матеріальної бази водоканалу.

Проте за рахунок скорочення втрат води, зменшення обсягів споживання електричної енергії підприємство змогло направити вивільнені кошти на автоматизацію каналізаційних насосних станцій та впровадження на них диспетчеризації.

На даний момент КП «Бердянськводоканал» працює в режимі найсуворішої економії, зменшуючи витрати майже в усіх напрямках діяльності. Однак нестача обігових коштів не дає можливості підприємству в повному обсязі покривати витрати господарської діяльності, а також виконувати інвестиційні зобов'язання, передбачені інвестиційними програмами. Незважаючи на фінансову підтримку з міського бюджету, підприємство змушене докладати максимум зусиль для збереження кваліфікованих кадрів підприємства, підтримання підприємства в належному стані, надання якісних і своєчасних послуг споживачам.

Але від жителів громади також необхідна соціальна відповідальність в частині правильного і законного користування послугами водопостачання.

І тільки спільними зусиллями наше місто матиме соціально справедливі тарифи на воду.

 

Поділитися цією новиною:

Останні новини: